BLOGG

Wellness, träning och gemenskap på jobbet

Under en frukostföreläsning i oktober delade vi med oss av historien bakom Team B3 och vårt wellness-koncept. Nu vill vi ge fler chansen att inspireras av hur man kan arbeta strukturerat med wellness för att skapa hållbara medarbetare och en attraktiv företagskultur.

Så föddes Team B3 – från småbarnsår till företagskultur

Team B3 startade med två medarbetare som delade intresset för träning, men som under småbarnsåren hade svårt att få tid till det. De fixade istället cyklar till kontoret där de kunde trampa medan de jobbade. Därifrån såddes ett frö till det som senare skulle bli Team B3.

Flera kollegor fick upp intresset för att träna tillsammans, och det blev ett gäng som genomförde en Ironman, triathlon, Vasaloppet och andra lopp. Att satsa på friskvård och att underlätta för medarbetare att må bra och kunna träna blev en naturlig del av kulturen på B3.

Med tiden har konceptet utvecklats, och idag omfattar Team B3 ett brett utbud av aktiviteter, allt från cykling, golf och längdskidor till friluftsliv, handarbete och kontorsyoga. Totalt hålls över 200 wellnessaktiviteter runt om i landet varje år och målet är att alla medarbetare ska kunna hitta en akvitet som får dem att må bra, oavsett om det handlar om kreativt skapande eller hårdträning.

– Team B3 var en av anledningarna till att jag började jobba här. Det stack verkligen ut bland alla ”vanliga” bolag. Genom att anta utmaningar tillsammans har jag lärt känna många på B3 på ett djupare plan, utanför kontoret. Jag har också testat många olika aktiviteter som jag annars inte hade vågat prova, berättar Kenneth Andersson, vd på B3 Innovation och aktivitetsansvarig för B3 båt, längdskidor och cykling.

Strategi, struktur och eldsjälar – nyckeln till framgång

B3 arbetar med wellness på alla nivåer, från ledningsinitiativ till lokala wellnessambassadörer som får resurser för att arrangera aktiviteter på den egna orten genom Team B3s budget. Det kan vara spelkvällar på kontoret, crossfit, klättring och längdskidkurser. Dessutom arrangeras friluftsvandringar, skidläger och lopp som är öppna för alla kontor för att stärka sammanhållningen mellan orterna.

Det finns en tydlig vilja från koncernledningen att satsningen ska leva vidare, men det är eldsjälarna, medarbetarna själva, som får allt att hända.

– Jag tycker det är viktigt att förvalta och vidareutveckla det B3 har byggt upp. Wellness-satsningen är en unik förmån som bidrar med mycket mer än bara ett jobb, den skapar gemenskap, energi och trivsel. Jag tror också att sådana här initiativ mår bäst när vi alla engagerar oss lite. Om ingen tar vid och driver saker framåt så riskerar det att stanna av, och det vore synd. Därför vill jag bidra till att hålla engagemanget levande och fortsätta utveckla det tillsammans med andra, säger Jimmy To, systemutvecklare och wellnessambassadör i Örebro.

En stark position inom employer branding

Satsningen på Team B3 och hälsa har bidragit till att B3 har positionerat sig som ett företag som verkligen tar wellness på allvar. Företagskulturen är uppskattad bland medarbetare och har lett till flera priser inom employer branding.

– Vi kan se många positiva effekter av Team B3. Förutom att vi bygger en stark kultur internt får vi ett stärkt varumärke och ökad synlighet externt. Att vi upplevs som en attraktiv arbetsgivare bidrar både till att behålla och attrahera nya talanger, berättar Malin Strengberg, Employer Branding Partner på B3.

Kenneth Andersson, som har varit med länge, understryker att fördelarna med wellness på jobbet är många.

– Vi får bättre sammanhållning, starkare laganda och förhoppningsvis medarbetare som trivs och stannar. Och så blir det lättare att rekrytera, alla vill jobba på ett företag som tar hand om sina medarbetare, säger han.

Han delar även med sig av några tips till företag som vill följa efter.

  • Våga utmana och inspirera medarbetare att prova saker utanför sin komfortzon
  • Ge stöd och möjlighet att organisera idrottsaktiviteter
  • Anordna föreläsningar om hälsa och välmående för att öka förståelsen för dess betydelse


Toolsafari
Toolsafari
Toolsafari
Kenneth talare Team B3 event

Vi får bättre sammanhållning, starkare laganda och förhoppningsvis medarbetare som trivs och stannar. Och så blir det lättare att rekrytera, alla vill jobba på ett företag som tar hand om sina medarbetare, säger han.

Kenneth Andersson, VD B3 innovation och aktivitetsansvarig för B3 båt, längdskidor och cykling