Blogg

B3 Innovations julkalender: Tillgänglighet i fokus 2025

December ligger bakom oss, en månad som för många kretsar kring jul – med adventsfirande, nedräkning och tillhörande julkalendrar. Om vi istället blickar framåt så närmar sig nya lagkrav kring digital tillgänglighet, och för verksamheter som vill ligga steget före är det hög tid att agera.

B3 Innovations LinkedIn-sida Länk till annan webbplats. valde vi därför att publicera en egen adventskalender med tillgänglighet i fokus. Mellan 1-24 december delade vi dagligen konkreta tips och insikter för hur digitala lösningar kan göras mer användarvänliga för alla, oavsett förutsättningar. Vår ambition var att inspirera, väcka medvetenhet och visa att även små förändringar kan göra stor skillnad!

Varför en julkalender om tillgänglighet?

Att belysa vikten av tillgänglighet under en tid då många redan tänker på gemenskap och inkludering kändes särskilt passande. December och framförallt julen handlar mycket om omtanke och att ge. På B3 Innovation tycker vi att samma inställning ska genomsyra hur vi utvecklar digitala lösningar, och därför startade vi kalendern där vi delat med oss av vår expertis inom tillgänglighet. Vår kalender har innehållit konkreta tips som att:

  • Se över kontrast mellan text och bakgrund.
  • Säkerställ att hela hemsidan går att nå med hjälp av endast tangentbordet.
  • Strukturera ditt innehåll med logiska rubriker.
  • Använd enkla och lättlästa typsnitt.
  • Gör hemsidan responsiv och användbar på alla enheter.

Dessutom har vi ansträngt oss särskilt för att formulera tipsen med lättläst text och att säkerställa att information i bilder även går att nå i text.

Skärmbild av en kodredigerare med texten: 'Det står samma sak på bilden som i inlägget. Inlägget inramas av zebraranader.' Texten är markerad i en mörk kodruta med blå och lila syntaxfärger.


En tillgänglig webbsida är bättre för alla, inte minst eftersom sökmotorer och andra automatiserade system också uppskattar tydlig struktur och klara semantiska element. Vi förstår också att många av våra kunder redan funderar över hur de ska förhålla sig till det nya tillgänglighetsdirektivet som träder i kraft i juni 2025 och framåt. Med vår julkalender ville vi skapa ett lättillgängligt format som bjöd på inspiration såväl som praktisk vägledning.

Höjdpunkter bland luckorna

Det var inte det lättaste att välja vilka tips vi skulle inkludera i vår tillgänglighetskalender! Dels var vi tvungna att begränsa oss till tips som skulle få plats i vår utformade layout, och så ville vi att varje tips skulle ge verkligt värde för läsaren. Detta fick oss att tänka till rejält kring urvalet.

Rubriken 'Lucka 5' följt av texten 'Tillgänglighetstips'. Innehållet uppmanar till att lägga till undertexter på videos, helst valbara. Texten förklarar att undertexter är viktiga för hörselskadade och personer med koncentrationssvårigheter. Svartvit zebraram omger innehållet, och logotypen 'b3' syns längst ner.

 

En av luckorna som väckte störst engagemang handlade om textning av videos – med hänsyn till hörselskadade. Kommentarsfältet fylldes snabbt på om alternativa scenarion där många uppskattade textat videoinnehåll:

  • Du har en sovande bebis bredvid dig och vill kunna se video helt ljudlöst.
  • Du har glömt dina hörlurar hemma men vill kunna se video på bussen.
  • AI-genererade undertexter som inte räcker till – och insikten om att manuella undertexter skapar en bättre upplevelse.

Ur ett företagsperspektiv betonades dessutom att företag som satsar på högkvalitativ textning dessutom får en konkurrensfördel när deras innehåll blir:

  • Mer professionellt.
  • Får bredare spridning.
  • Stärks som varumärke!

Detta är ett klockrent bevis på hur tillgänglighetsanpassning i själva verket gör upplevelsen bättre för alla!

Lucka 24: Vårt exklusiva julklappserbjudande

Den sista och mest uppmärksammande luckan i kalendern innehöll ett riktigt guldkorn: Tre företag erbjuds en helt kostnadsfri och skräddarsydd workshop tillsammans med våra tillgänglighetsexperter! Vi anpassar workshoppen efter organisationens behov och går igenom det nya tillgänglighetsdirektivet som är aktuellt från och med 28e juni 2025. För många är detta det perfekta sättet att få en översikt av vilka krav som gäller, och hur man kan gå tillväga för att åtgärda eventuella brister.

Erbjudandet är en direkt inbjudan att börja, eller fördjupa arbetet med tillgänglighet. Vi kombinerar teori och praktik och kan på ett strukturerat sätt identifiera de viktigaste stegen för att säkerställa att era digitala tjänster är moderna, användarvänliga, och i linje med de kommande regelverken. Vissa av er kanske redan är igång, men oavsett utgångspunkt vill vi visa att det aldrig är för sent att stärka sin digitala närvaro genom bättre tillgänglighet.

Summering och vägen framåt

Vår julkalender på LinkedIn var bara början. Med detta inlägg startar vi nu en serie där vi framöver kommer att djupdyka i flera aspekter av tillgänglighet. Var det någon särskild lucka som tilltalade, eller kanske till och med förvånade dig? Tveka inte att höra av dig om du önskar en fördjupning i något av de ämnena vi nuddade vid! Vi vill fortsätta uppmuntra företag att se tillgänglighet som en långsiktig strategi. Digitala lösningar som är utformade för att fungera för så många som möjligt stärker varumärket, skapar ökad kundnöjdhet och gör er verksamhet redo för framtidens förväntningar och riktlinjer.

Rubriken 'Vårat erbjudande inom digital tillgänglighet' med tre kolumner som visualiserar erbjudanden.

Hör av dig och säkra er tillgänglighet!

Är du nyfiken på hur tillgänglighetsfrågorna påverkar just din organisation, eller vill du bolla idéer med någon av våra experter? Kanske känner du dig osäker kring var du ska börja? Tveka inte att höra av dig. Vi erbjuder allt från kortare workshops, till mer djupgående stöd i ert tillgänglighetsarbete med designers, utvecklare, projektledare och agila coacher. Här kan du läsa mer om våra erbjudanden.

Håll utkik för fler inlägg om hur ni kan göra era digitala tjänster både inkluderande och mer hållbara. Och glöm inte: den 28e juni träder tillgänglighetsdirektivet i kraft – det är hög tid att förbereda sig för att stärka ert varumärke och säkra att ni lever upp till morgondagens krav!

Mörkblå bakgrund med en karta över Europa. I mitten syns en vit cirkel med en ikon föreställande en person med utsträckta armar, symbol för tillgänglighet. Runt cirkeln löper EU:s tolv gula stjärnor.
Porträtt av en leende kvinna med långt mörkt hår, fotograferad i en utomhusmiljö med suddig bakgrund. Texten under bilden lyder: Paula D'Cruz, Seniorkonsult, Skribent

Paula D'Cruz, Seniorkonsult
Skribent