Nyhet

B3 lanserar ny webbplats för Preem – en affärsdrivande digital upplevelse med tydligt fokus på kundnytta

Från svårnavigerad till konverterande. B3 Consulting Groups specialistbolag Rebel and Bird har, tillsammans med Preem, utvecklat en helt ny version av preem.se, en användarcentrerad webbplats som förenar teknik, innehåll och design för att ge en bättre kundupplevelse och driva affären framåt. Särskilt fokus har lagts på affärskritiska funktioner, där bland annat “Boka hyrsläp” sticker ut. Här har konverteringen ökat från från 0,7 % till över 26 % efter lansering.

- Den nya versionen av preem.se Länk till annan webbplats. är ett resultat av ett starkt partnerskap och ett gemensamt mål: att leverera en snabb, tillgänglig och affärsdrivande upplevelse. Vi har nu en plattform som stärker vårt erbjudande och ger oss förutsättningar att utvecklas vidare.", säger Robert Öhman, Team Lead Digital Channels, Preem AB

Webbplatsen är en central kanal i Preems digitala närvaro, för både privatpersoner och företagskunder. Den nya versionen är utformad för att möta målgruppernas behov och hjälpa varje besökare att snabbt hitta rätt, oavsett om det handlar om att hitta närmaste station, återförsäljare, boka ett hyrsläp eller bli Preem Medlem. För att uppnå detta tog B3 och Rebel and Bird ett helhetsgrepp där varje beslut om innehåll, teknik och design grundades i behov, insikter och affärsmål.

Utvecklingsarbetet inleddes med en omfattande tjänstedesignprocess, där kvalitativa och kvantitativa analyser kombinerades med workshops tillsammans med Preem. Resultatet blev en ny innehållsstruktur och design med tydlig visuell hierarki, förbättrad navigation och anpassning efter olika målgrupper. DatoCMS valdes som headless CMS för att ge Preems redaktörer ett lättanvänt och flexibelt verktyg för innehållshantering och vidareutveckling.

- Tillsammans med Preem har vi genomfört ett komplext projekt med flera parallella spår, från teknikval och datainsikter till innehållsstrategi och utformningen av den slutliga användarupplevelsen. Den här första releasen är resultatet av ett nära och effektivt samarbete. Nu fortsätter samarbetet med analys och optimering för att skapa en ännu bättre upplevelse för Preems kunder”, Andreas Eriksson, försäljningschef och kundansvarig på Rebel and Bird.

För mer information, kontakta gärna Andreas Eriksson, kundansvarig telefon 070-311 86 22.

 

Person sitter vid laptop
Andreas Eriksson Försäljningschef Rebel & Bird

Tillsammans med Preem har vi genomfört ett komplext projekt med flera parallella spår. Nu fortsätter samarbetet med analys och optimering för att skapa en ännu bättre upplevelse för Preems kunder

ANDREAS ERIKSSON, KUNDANSVARIG