FILMSTADEN

B3s lösning bakom Filmstadens relanserade sajt

En av Sveriges mest besökta sajter – filmstaden.se – har lanserats i ny tappning.
Den nya sajten bygger på kundernas förslag och användarbeteenden och den fungerar lika bra på desktop, mobil och surfplatta. En annan sedan länge efterfrågad nyhet är digitala biobiljetter. Bakom den nyutvecklade plattformen står B3 Digital Xperience och Rebel & Bird som ansvariga för teknik, design och användarupplevelse.

Filmstaden driver filmstaden.se som sin primära säljkanal genom vilken den absoluta merparten av alla biobiljetter köps. Med ca 700 000 besökare i veckan är sajten verksamhetskritisk för Filmstaden och därför ställs det mycket höga krav på prestanda och driftsäkerhet.

Den nya designen, funktionaliteten och användarupplevelsen baseras på feedback från kunderna och analys av deras beteende på sajten.  

Målet med sajten har varit att inspirera till biobesök och att göra det enklare att köpa biobiljetter, det vill säga att snabbt hitta rätt kombination av film, dag, tid och biograf för att sedan genomföra köpet med ett par klick.
Vidare vill Filmstaden ligga i teknisk framkant, vilket har medfört stora förändringar även under ytan. Den nya sajten baseras bland annat på EPiServer DXC och .NET och den driftas i Microsofts molntjänst Azure.

B3 har arbetat med Filmstaden och Nordic Cinema Group sedan 2013. Efter lanseringen fortsätter nu samarbetet med förvaltning och vidareutveckling.

– Det här är en sajt som i princip alla har en relation till och därför har det varit ett utmanande och spännande projekt. En bra bioupplevelse börjar med en bra köpupplevelse, och det känns roligt att vi har bidragit till att Filmstaden nu kan erbjuda just det, säger Jonas Elgquist, VD på B3 Digital Xperience och kundansvarig.

Vi valde B3 för att få jobba med seniora och kompetenta konsulter som förstår våra system samt att de har en tydlig och bra leverans- och förvaltningsmodell.

Tova Forsslund

Tidigare IT-chef på SF Bio