Intervju
B3 stöttar Epidemic Sound med Data Science för bättre affärsbeslut
Artificiell intelligens, Business Intelligence och Machine Learning är idag kritiska verktyg för många bolag. Möt Sebastian Tengborg, Data Scientist på B3, i en intervju där han berättar om hur statistik kan användas som underlag för att fatta välgrundade beslut och generera affärsvärde.
Vad gör du på B3 och varför sökte du dig till bolaget?
— Jag arbetar som Data Scientist på B3 Indes. Jag är en analytisk person med stort intresse för data och statistik. När jag fick höra talas om B3 Indes och deras fokus på Data Science; AI, Machine Learning och BI blev jag direkt nyfiken. Att få vara med på en utvecklingsresa med bolaget och alla kompetenta personer som jobbar här, känns väldigt spännande och det var en stor anledning till att jag ville hoppa på tåget och börja på B3.
Hur kom du i kontakt med Data Science?
— Jag är utbildad statistiker och har alltid varit fascinerad av statistik, hur vi kan dra slutsatser av data och förstå att vissa saker förhåller sig på ett visst sätt. När jag förstod att statistiken är ett så kraftfullt verktyg valde jag också att satsa på det i min yrkesroll. På senaste tiden har statistikrollen mer eller mindre blivit en Data Science-roll eftersom Data Science består av matematik, programmering och statistik. Ett konkret exempel på hur statistik relaterar till Data Science är hur vi arbetar med exempelvis AB-testning som är vanligt förekommande. Vi testar då två versioner av en webbplats för att se vilken som genererar bäst resultat och intresse, bland annat i form av klick och konverteringar. För att komma fram till den slutsatsen använder vi oftast statistik som verktyg.
Hur trivs du med att arbeta på B3?
— Jag trivs väldigt bra. Jag har väldigt kompetenta kollegor som jag inspireras av. Sammanhållningen är god och vi hjälps åt oavsett om man är Data Scientist eller Business Intelligence-utvecklare. Det är ett härligt gäng och vi ringer in två gånger om dagen för att säga hej och ta en kaffe. En kvart på förmiddagen och en på eftermiddagen.
Berätta om det uppdrag du arbetar i nu?
— Jag jobbar sedan ett år tillbaka i ett uppdrag på Epidemic Sound och deras marketing analytics-avdelning. Jag, och teamet jag tillhör, stöttar Epidemic Sounds marknadsteam med olika slags analyser och rapporter för att de ska kunna fatta bättre och mer välgrundade beslut baserat på data för att i sin tur kunna generera fler kunder.
Hur gör ni detta?
— Vi använder oss bland annat av så kallade varumärkesambassadörer inom marknadsföringstypen “Word of mouth”, personer som berättar om Epidemic Sounds produkt och tjänst och som beskriver hur den kan användas på olika sätt för att förbättra musikvideos eller exempelvis Youtube-klipp. Vi analyserar data från de olika ambassadörerna och deras plattformar och letar efter olika signaler i datan som kan hjälpa oss att hitta ännu fler varumärkesambassadörer.
Framöver ska vi lansera en helt ny del av Epidemic Sounds hemsida med nya funktioner. Jag som Data Scientist är med i ett tidigt skede av utvecklingen och hjälper till med att säkerställa så att trackingen sätts upp på bästa sätt för att samla in rätt slags data, som i sin tur ska besvara rätt affärsfrågor när nya delen av webbplatsen väl är live. Jag kommer även göra ad-hoc analyser och skapa business intelligence-applikationer med syfte att förstå hur delsidan av webbplatsen används av besökarna.
Vilket värde skapar data science för kunden?
— Det uppenbara värdet är att vi hjälper Epidemic Sound att hitta de rätta ambassadörerna för deras varumärke. Ett annat stort värde är att vi har kompetensen som krävs att kunna gräva djupare i all data som produkten och dess användare genererar. Att kunna grotta ner sig i datan och förstå den på en djupare nivå är det som i slutändan lägger grunden för att ta rätt affärsbeslut.
Vad är det bästa med ditt uppdrag?
— Att jag får möjlighet att sätta mig in i något helt nytt som jag inte kunde något kring tidigare och applicera min kompetens inom det området. Epidemic Sound är en rolig kund som rör sig i en för mig helt ny bransch. Det har även varit spännande att förstå kundens affärsmodell och hur vi kan stötta den med Data Science.
Kontakta oss