CASE

Humana och B3 – samarbete som ledde till prisvinnande intranät

På kort tid utvecklade Humana ett nytt nordiskt intranät och fem externa webbplatser i nära samarbete med B3 och Fröjd. B3 ansvarade för utveckling och integrationer, medan Fröjd stod för UX och design – ett samarbete som trots den korta projekttiden ledde till första plats i Sitevision Awards Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Både de externa webbplatserna och intranätet var nominerade till Sitevision Awards 2024. Intranätet vann, ett bevis för att det, med rätt förutsättningar, går att arbeta snabbt och ändå få hög kvalitet.

Utmaning

Humana Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. hade valt B3 och Fröjd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. som utvecklingspartners för utveckling av de externa webbplatserna i Sitevision. Projektstart var i mitten av januari 2024 och tidplanen var minst sagt knapp då det gamla CMS:et behövde sägas upp i maj. Planerad lansering var satt till 17 juni.

I samband med projektet för de externa webbplatserna pågick ett arbete inom Humana med att lämna Microsoft och gå över till Google vilket gjorde att det Sharepointbaserade intranätet behövde ersättas på kort tid. Eftersom Humana hade valt Sitevision för de externa webbplatserna var valet av plattform för intranätet enkelt, det blev Sitevision och det har gett stora fördelar för redaktörerna.

Lösningen

Utvecklingen av Humanas nya intranät och externa webbplats kännetecknades av ett tätt och agilt samarbete mellan alla parter. Lösningarna byggdes för att vara flexibla, skalbara och framförallt användarvänliga, anpassade specifikt efter Humanas behov.

I och med en extrem tidspress utgick Humana från Sitevisions grunduppsättning av sidor och mallar för det nya intranätet. “Vi gräver där vi står och tar det vidare efter lansering” var inställningen. B3 ansvarade för grafiska justeringar, mallar, moduler och integration med Google.

"Fantastiskt lyhört och snabbt arbetat av Mathias Wrang som i varje led förstod vad vi var ute efter", poängterar Pierre Widing Web Manager på Humana.

Intranätet lanserades som planerat på det utsatta datumet i april 2024, bara tre månader efter projektstart (!).

- Alla inblandade i projektet gjorde en fantastisk insats, säger Jonatan Arenius, kommunikationschef Sverige.

Kommentarerna om det nya intranätet kom ganska snart och det är idel beröm. Det är lätt att hitta, det är snabbt, det är bra med en app där allt som medarbetarna behöver finns tillgängligt.

Resultatet

Nu har Humana ett intranät som fungerar för alla. Oavsett om du är redaktör, kontorsanställd som tillbringar dagarna vid en dator, eller behandlingsassistent som mest är på språng kan alla nå viktig information, manualer, stöd i arbetet och system snabbt och enkelt.

Det nya intranätet har blivit ett centralt verktyg för samarbete och informationsdelning, vilket lett till högre effektivitet och ett mer inkluderande arbetssätt. Intranätet har också fått erkännande inom branschen och vunnit utmärkelsen “Bästa intranät” på Sitevision Awards 2024 – ett tydligt bevis på hur väl det möter användarnas behov.

Den nya externwebben har gett Humana ett modernt och användarvänligt digitalt ansikte utåt. Den förbättrade strukturen och tillgängligheten gör det enklare för kunder att snabbt hitta rätt information, vilket ger en bättre och mer sammanhållen upplevelse.

Vi är väldigt nöjda med lösningen, berättar Jonatan Arenius. Intranätet är mer lättillgängligt än någonsin och gränssnittet för CMS:et fungerar utmärkt.

Det känns fantastiskt att se hur både vår interna och externa kommunikation har förbättrats med de nya lösningarna. Samarbetet med B3 har varit smidigt, och präglats av ömsesidig tillit och en gemensam vision, tillägger Pierre Widing Web Manager på Humana.

Framåt

"Intranätet utvecklas löpande baserat på de behov som uppkommer. Just nu integrerar Humana ännu fler tjänster med Google", berättar Pierre Widing.

Samarbetet fortsätter med B3 och Fröjd fortsätter i samma konstellation i utvecklingen av intranätet och de externa webbplatserna. Vi analyserar besökarnas beteende och förändrar och utvecklar ny funktionalitet löpande, säger Pierre.

Med en komplett digital plattform som stärker både medarbetarnas arbetsmiljö och kundernas upplevelse har Humana lyckats ta ett stort kliv mot en smartare och mer hållbar framtid. Tillsammans med B3 har de skapat en arbetsplats där både medarbetare och kunder kan känna sig inkluderade och engagerade – varje dag.

Person sitter vid laptop

Kontakta gärna mig för mer information.

Agni Cedene
agni.cedene@b3.se
070-558 05 48

Ludvig Falkman Affärsområdeschef Sitevision

Kontakta gärna mig för mer information.

Ludwig Falkman
ludwig.falkman@b3.se
073 403 86 69