Smidigare vardag för Preems företagskunder
När Preem ville förbättra upplevelsen för sina företagskunder var uppdraget tydligt: skapa en smidig, intuitiv lösning som möter det höga tempot i kundernas vardag. I nära samarbete med Preem tog vi fram en företagsapp med tydligt användarfokus där centrala funktioner som att hitta station, korthantering och transaktionsöversikt bara är ett tryck bort.
Tillsammans skapade vi en app som förenklar det komplexa, stärker användaren och fördjupar Preems roll som en pålitlig partner för företag på väg. Resultatet är en digital tjänst som levererar både nytta och upplevelse och som sätter Preems varumärkeslöfte i centrum, varje gång appen används.





Uppdrag
Preem, Sveriges största drivmedelsbolag, befinner sig i en omfattande digital förflyttning där ett av målen är att erbjuda både privat- och företagskunder en mer tillgänglig och värdeskapande upplevelse. För företagskundernas del har detta inneburit en ny version av Preems mobila företagsapp, en lösning där vi på Rebel and Bird ansvarat för UX och visuell design.
Appen är resultatet av ett nära samarbete där vi tillsammans med våra systerbolag B3 Skilled och B3 Mobile har skapat en lösning som är tydlig, skalbar och genomtänkt i varje del, från navigation och flöden till tonalitet och visuell identitet. Målet med arbetet var tydligt: att förenkla vardagen för Preems företagskunder.
Utmaning
Preem såg ett behov av att förnya sin företagsapp för att bättre möta användarnas behov och samtidigt stärka den digitala upplevelsen i linje med företagets varumärkesuttryck. Den tidigare appen var i behov av att uppdatera flera centrala funktioner och kundresan var inte optimerad utifrån målgruppen.
Vår uppgift var att designa en ny upplevelse från grunden med fokus på enkelhet, igenkänning och ett tydligt syfte i varje del.
Med den nya företagsappen har vi skapat en upplevelse som kombinerar enkelhet, tydlighet och nytta för våra kunder. Det har varit viktigt för oss att varje funktion speglar vardagens behov hos våra företagsanvändare och resultatet är en lösning som både stärker vårt varumärke och förenklar kundresan., Elina Hermin, Produktägare Digitala Kundgränssnitt, Preem AB
Lösning - design
Vi på Rebel and Bird ledde arbetet med att ta fram ett användargränssnitt som speglar Preems nya varumärkesidentitet. Genom ett nära samarbete med Preems team förhöll vi oss till både tekniska ramar och affärsmässiga mål i våra designbeslut.
Vi har jobbat fokuserat med att rensa bort friktion och skapa tydliga, intuitiva flöden - hela upplevelsen är nu formad för att fungera i företagskundens vardag., Magnus Kring, UX Lead Designer, Rebel and Bird
Exempel på förbättringar,
- Tydlig vy för företagskort – Hjälper användaren att snabbt hitta rätt kort och förstå vad som gäller.
- Strukturerad faktura- och köphistorik – Ökar informationstillgängligheten för kunderna och gör det enkelt att se köp och transaktioner.
- Ny navigationsstruktur – Bygger på en tydlig hierarki som guidar användaren rätt direkt.
- Visuell enhetlighet – Gränssnitt och komponenter är anpassade till Preems designsystem för att skapa en sammanhållen upplevelse.
Lösning - teknik
B3 Mobile Länk till annan webbplats.ansvarade för frontendutvecklingen och byggde appen i Jetpack Compose (Android) och SwiftUI (iOS), vilket möjliggjorde ett snabbt, responsivt gränssnitt baserat på en gemensam kodbas (för privat- och företagsapp). Denna arkitektur gjorde det möjligt att återanvända funktioner samtidigt som specifika flöden kunde anpassas för företagsanvändare vilket ger både flexibilitet i vidareutveckling och effektivitet i drift.
B3 Skilled Länk till annan webbplats. har vidareutvecklat backendarkitekturen med fokus på att stödja flera medlemskap, företagskort, transaktionshistorik och olika behörighetsnivåer. Backendlösningen integrerades med bland annat Preems CIMS-system och stöd för BankID-inloggning.
För att effektivisera vidareutvecklingen sattes automatiserade CI/CD-pipelines upp, vilket möjliggör snabbare och säkrare kodleveranser. Resultatet är en teknisk plattform som är både stabil och skalbar, redo att möta Preems framtida behov.
Resultat
Den nya appen har gett Preems företagskunder en betydligt smidigare och mer värdeskapande upplevelse. Användarna kan nu hantera företagskort, ta del av fakturor, se och skicka beställningsförfrågningar av förmåner, samt hitta stationer - allt i ett tydligt och enhetligt gränssnitt.
Designvalen i lösningen har lett till,
- Minskad friktion i användarflöden
- Ökad överskådlighet och kontroll för användaren
- Stärkt igenkänning av Preems varumärke
- En app som är lätt att vidareutveckla och underhålla
Projektet är ett exempel på hur vi tillsammans med våra systerbolag inom B3 Consulting Group levererar upplevelser som inte bara ser bra ut, utan faktiskt gör skillnad för både användare och affär.


Kontakta gärna mig för mer information.
Andreas Eriksson, försäljningschef Rebel and Bird
andreas.eriksson@rebelandbird.com
0703 11 86 22