Från innehållstung och svårnavigerad, till engagerande och konverterande webbplats för Preem

Preem är i full gång med att ställa om sina digitala kanaler för att skapa ett mer samlat, användarvänligt och affärsdrivande kundmöte. I omställningen är preem.se en av de viktigaste kommunikationskanalerna för både privat- och företagskunder. Webbplatsen ska inte bara spegla Preems uppdaterade varumärkesidentitet, den ska också effektivisera användarresor genom att Preems olika målgrupper snabbt hittar det de kommer till sajten för att göra, öka konvertering och göra det enklare att lansera ny funktionalitet snabbt.

Rebel and Bird fick uppdraget att realisera denna förflyttning: från en svårnavigerad sajt med kostsam förvaltning, till en snabb och engagerande digital upplevelse som levererar tydlig kundnytta och samtidigt bidrar till Preems affär.

Utmaning

Den tidigare versionen av preem.se var tekniskt utdaterad och fylld med innehåll som över tid blivit irrelevant. Många viktiga flöden och tjänster, som att hitta en station eller hyra släpvagn, var inte anpassade till användarnas behov. Den tekniska plattformen följde inte heller Preems övergripande strategi och begränsade möjligheten att snabbt leverera ny funktionalitet till verksamheten.

För att skapa en lösning som stöttar Preems långsiktiga ambition att erbjuda de tjänster och funktioner kunderna förväntar sig, vid rätt tillfälle, i rätt kanal, behövdes ett helhetsgrepp där innehåll, teknik och design arbetar tillsammans utifrån en tjänstedesignprocess med tydliga mål.

Vårt mål var att skapa en webbplats som känns lika självklar som den är kraftfull. Genom datadrivna insikter, tydliga prioriteringar och ett öppet samarbete har vi lyckats förvandla sajten till en digital tjänst som ger våra kunder verkligt värde.

Robert Öhman, Team LEads Digital Channels

Mobiler som visar nya Preem.se
Överblick på Preems nya designsystem
bild med överblick på Preems prototyper för design
Bild på karta från Preem.se med olika stationer

Lösning - design

Designen för nya preem.se handlar inte bara om att ge sajten ett nytt utseende, utan om att skapa en upplevelse som är lättnavigerad för användarna utifrån en tydlig målgruppsanpassning och copy.

Arbetet inleddes med att utforska och identifiera behov tillsammans med Preem, som kompletterades med kvalitativ och kvantitativ data som gav oss en mängd värdefulla insikter. Genom workshops, analys av användardata och målgruppssegmentering kunde vi kartlägga var i användarresan friktion uppstod och vilka funktioner som hade potential att utvecklas för att leverera större värde.

Den gamla sajten saknade en tydlig struktur och visuell logik. Många viktiga tjänster låg långt ner i hierarkin eller var dolda bakom klick som inte följde en intuitiv väg. Vårt första steg blev därför att omstrukturera allt innehåll, både informationsmässigt och visuellt. Vi tog fram en ny innehållsstruktur och navigation som bättre stöttar besökarnas intentioner. Tydligare vägval till välanvända tjänster, starkare visuell hierarki med sidmallar anpassade efter syfte, mål och målgrupper.

Ett särskilt fokus låg på funktioner som “Hitta station” och “Boka hyrsläp” – två tjänster där vi såg stor potential att förbättra både användarupplevelse och konvertering. Här jobbade vi med klickbara prototyper och MVP-lansering i tät dialog med Preem.

Vi vidareutvecklade vårt tidigare framtagna designsystem och utökade det kraftigt i både omfattning och nivå på detaljer. Fler komponenter, förbättrad struktur, tillgänglighetsanpassning enligt WCAG 2.2 och tydliga riktlinjer säkerställer att allt från startsidan till enskilda produktsidor hänger ihop.

Lösning - teknik

Tekniskt valde vi att bygga sajten med Gatsby, ett ramverk som passar sajter med höga krav på prestanda. Hosting sker via Netlify, vilket ger snabba laddningstider, stabil drift och ett effektivt byggflöde.

Som headless CMS valde vi efter en omfattande utvärdering, DatoCMS. Detta är ett flexibelt och lättanvänt system som underlättar både redaktionellt arbete och vidareutveckling.

Resultat

Den nya versionen av preem.se lanserades med ett helt nytt utseende, bättre användarupplevelse och tydligare fokus på de mest affärskritiska funktionerna.

Flöden som tidigare inte konverterade har nu börjat leverera resultat. “Boka hyrsläp” är ett tydligt exempel där konverteringsgraden ökade från 0,7 % till över 26 % efter lansering. Preems redaktörer har fått en smidigare arbetsvardag och kunderna, både privat och företag, möts av en upplevelse som är tydlig, lätt och engagerande.

Nästa steg

Tillsammans med Preem fortsätter vi nu att vidareutveckla fler funktioner, förbättra användarresor och bygga ut innehållet. Genom att jobba utforskande och datadrivet med fokus på kundnytta och affärsmål, bygger vi vidare på det vi skapat steg för steg mot ett sammanhållet digitalt Preem.

Person sitter vid laptop
Andreas Eriksson

Kontakta gärna mig för mer information.

Andreas Eriksson, försäljningschef Rebel and Bird
andreas.eriksson@rebelandbird.com
0703 11 86 22