En kundfokuserad app som lyft upplevelsen av elbilsladdning och fördubblat antalet aktiva användare

Preem, Sveriges största drivmedelsföretag, är mitt i en omfattande digital förflyttning som ska stötta deras omställningsresa mot en mer hållbar framtid. En viktig del i denna resa har varit att göra det enklare för kunder att ladda sina elbilar vid Preems stationer.

Tillsammans med B3 Consulting Group utvecklades en app för privatkunder som erbjuder förbättrad funktionalitet, en intuitiv användarupplevelse och en teknisk plattform anpassad för framtida behov. B3:s specialistbolag Rebel and Bird ansvarade för UX-design och backendutvecklingen för elbilsladdning, stationssökning och betalning. B3 Skilled stod för backendutvecklingen av övriga funktioner och B3 Mobile utvecklade frontend för både iOS och Android.

Utmaning

Preems tidigare app hade flera utmaningar. Den var tekniskt föråldrad, svår att underhålla och saknade den funktionalitet som Preems kunder efterfrågade, framför allt möjligheten att ladda elbilar. För att skapa en tillgänglig app och sömlös

upplevelse mellan funktioner behövde Preem en ny lösning som var enklare att använda och tekniskt skalbar.

Preems nya app med grön bakgrund visar bokningar på en karta

Lösning

Den nya appen utvecklades från grunden med målet att förbättra kundupplevelsen och möta Preems långsiktiga digitala strategiska mål. Genom ett nära samarbete mellan B3:s olika specialistbolag har appen fått ett helt nytt visuellt uttryck, förbättrad teknisk infrastruktur och ett intuitivt användarflöde med funktioner som motsvarar det Preems kunder efterfrågar.

Samarbetet med B3 har präglats av professionalism och ett lösningsorienterat arbetssätt, där deras expertis har varit avgörande för projektets framgång. B3 och Rebel and Bird har särskilt utmärkt sig genom att skapa en intuitiv och användarvänlig upplevelse, samtidigt som utvecklingsteamet har levererat en stabil och framtidssäkrad lösning. Den här leveransen av vår privat-app är ett tydligt exempel på vad vi kan uppnå genom vårt samarbete och ett gemensamt fokus på kvalitet för våra användare.", Robert Öhman, Team Lead – Digitala kanaler, Preem

Uppdaterade/nya funktioner:

Hitta station – Användare kan enkelt lokalisera Preem-stationer och se deras tjänster, samt hitta laddplatser inom Preems nätverk.

Betala elladdning direkt i appen – Nytt smidigt betalflöde gör det enkelt att hantera hela laddningsprocessen.

Starta och stoppa elladdning – Det är nu möjligt att starta och stoppa elladdning, samt se pågående laddning direkt i appen.

Köphistorik och kvitton – Användare kan nu se och hantera sina kvitton för transaktioner för laddning.

Stämpelkort och kuponger – En tydligare och mer visuell hantering av medlemsförmåner.

Preems nya app visar tid kvar på bokning

En visuellt enhetlig och konverteringsdrivande app

Ur ett designperspektiv har appen anpassats till Preems nya varumärkesidentitet och ett designsystem har skapats för att säkerställa en enhetlig upplevelse över alla enheter. Användarresan har optimerats för att göra det enklare att hitta stationer, ladda elbilar och hantera betalningar direkt i appen.

Summering - design:

  • Helt nytt utseende och användargränssnitt baserat på det nyframtagna designsystemet för ökad enhetlighet.
  • Tydligare och mer användarvänliga flöden anpassade efter användarnas behov.
  • Konverteringsdrivande design som guidar användare från erbjudande till köp.
  • Ökad användarvänlighet för medlemmar med visuell representation av stämpelkort och kuponger.

"Den nya privat-appen är en viktig del av vår digitala strategi och innebär en stor förbättring för våra kunder. Vi har fokuserat på att skapa en sömlös och intuitiv upplevelse där allt från elbilsladdning till betalning hanteras smidigt i ett och samma gränssnitt. Resultatet är en mer tillgänglig och framtidssäkrad lösning som vi nu kan bygga vidare på.", Elina Hermin, Product Owner Digitala kanaler, Preem

Skalbar teknik för en framtidssäkrad app

Tekniskt har appen byggts med robust teknologi vilket gör den både stabil och framtidssäkrad. Android-versionen utvecklades i Jetpack Compose och iOS-versionen i Swift UI. Backend för elbilsladdning, betalningar och stationsinformation utvecklades i .NET och hostas i Azure, medan medlemsprogram och övriga funktioner vidareutvecklades inom Preems befintliga system. Integrationen med DevOps möjliggör automatiserade tester och snabbare uppdateringar, vilket skapar en mer hållbar och effektiv utvecklingsprocess.

Summering - frontendutveckling och backendutveckling:

  • Appen byggdes om helt med modern teknik: Jetpack Compose (Android) och Swift UI (iOS).
  • Förbättrad prestanda och säkerhet.
  • Integration med DevOps för automatiserad testning och snabbare uppdateringar.
  • Helt ny backend för elbilsladdning, betalning och stationsinformation, byggd i .NET och hostad i Azure.
  • Integrationer med Plugsurfing och CarPay Diem för laddinfrastruktur och betalningshantering.
  • Separat backend för övriga appfunktioner, inklusive medlemsprogram och erbjudanden.
  • Migrering av Preems backend till en ny, robust teknikstack med förbättrad säkerhet och prestanda.
Preems nya mobilapp visar olika typer av bokningsmöjligheter, orange bakgrund

Resultat

Sedan lanseringen av appen har antalet aktiva användare mer än fördubblats, med en ökning på hela 150%. Tillströmningen av nya användare är stark, och tillväxttakten accelererar – ett tydligt tecken på att appen möter ett tydligt behov på marknaden

Den nya appen har förbättrat och förstärkt Preems digitala kundmöte. Nu kan användarna smidigt hitta stationer, ladda sina elbilar och hantera sina betalningar i ett och samma gränssnitt.

Tillsammans med B3 Consulting Group har Preem tagit ett stort kliv mot en mer sammanhållen och konverteringsdriven digital kundupplevelse.

Nästa steg

Utvecklingen av appen fortsätter i takt med att Preem utvecklar sitt digitala erbjudande. Nya funktioner och förbättringar implementeras löpande för att ytterligare optimera användarupplevelsen.

Med en stark teknisk grund och ett flexibelt designsystem har Preem och B3 Consulting Group skapat en plattform som inte bara möter dagens behov utan också är redo för framtidens utmaningar.

Man laddar elbild på Preem-station
Andreas Eriksson

Kontakta gärna mig för mer information.

Andreas Eriksson, försäljningschef Rebel and Bird
andreas.eriksson@rebelandbird.com
0703 11 86 22