Digitala lösningar höjer kundupplevelsen för Sveriges nöjesparker
Att gå på nöjespark är idag mycket mer än det fysiska besöket på plats. Och det börjar redan i mobilen. Parks & Resorts som bland annat äger Gröna Lund och Kolmården utvecklar attraktiva webbplatser och digitala lösningar i samarbete med Rebel and Bird.
Parks and Resorts, ägare till bland annat Gröna Lund och Kolmården, arbetar ständigt för att förhöja besökarnas upplevelse av nöjesparkerna. De ville göra en stor digital satsning och gav Rebel and Bird utmaningen att skapa en fantastisk kundupplevelse - både fysiskt och digitalt.
Den digitala satsningen innehåller allt från nya webbplatser för de olika nöjesparkerna, till uppgiften att stärka den fysiska upplevelsen av nöjesparker med digitala komponenter. Syftet är att förstärka relationen till besökarna, öka kundnyttan och att förenkla upplevelsen för besökarna före, under och efter att de besöker en nöjespark eller hotell.
Gemensam webbplattform för parkernas webbplatser
Det första projektet var att skapa en gemensam plattform för Parks and Resorts alla parkers (Kolmården, Gröna Liund, Skara Sommarland och Furuvik) webbplatser. Det resulterade i en världsledande prestationslösning byggd på Contentful tillsammans med Azure och Gatsby. Att ha alla webbplatser på en och samma plattform ger många fördelar. Kompontenter som utvecklas kan delas mellan de olika sajterna vilket sparar både tid och pengar och det blir mycket lättare att administrera webbplatserna när allt är samlat på på ett ställe.
Häpnadsväckande resultat
Förutom att tekniken bakom webbplatserna är i världsklass så har även design varit en viktig framgångsfaktor. Exempelvis har man genom A / B-tester på Gröna Lunds webbplats tagit reda på vilket sätt som var det allra bästa sättet att sälja biljetter på på hemsidan. Genom att prova olika kontrastfärger och textformuleringar på designelementet för just biljetterna, kunde man se att försäljningen ökade med så mycket som 25%.
För Kolmården har alla möjliga rekord slagits. Kolmården ökade sin onlineförsäljning av biljetter med 100% och har sedan lanseringen av den nya webben fler gäster som besöker parken, ökad trafik till kolmården.com och deras hotellwebbplats vildmarkshotellet.se Kolmårdens webbplats blev utnämnd till en av Sveriges hundra bästa webbplatser och till den bästa webbplatsen inom turism av IDG 2020.
Digital innovation löser pandemins utmaningar
Rebel and Bird hade tillsammans med Parks and Resorts redan under 2019 påbörjat utvecklingen av ny funktionalitet med datumbokning. Funktionen ger kunderna möjlighet att köpa entrébiljetter till specifika dagar och till olika priser, beroende på säsong. Detta visade sig vara extra användbart under pandemin. Med lösningen kan parkerna ha full koll på antal gäster som släpps in i parkerna varje dag. De kan också via plattformen bestämma antalet entrébiljetter som släpps till försäljning för olika dagar. Ett flexibelt sätt för Parks and Resorts att snabbt kunna anpassa antalet utifrån aktuella rekommendationer.
För ytterligare säkerställande av att rekommendationerna gällande Corona skulle kunna följas vidareutvecklades datumbokningen till att även innehålla tidsbestämmelser. Gästerna ombeds då att välja både dag och tid för sin parkentré. Detta möjliggjorde att sprida ut gäster över dagen och undvika trängsel vid entréer, visningar, populära aktiviteter etc.
Fortsatt utveckling för maximerad kundupplevelse
Sedan 2018 har Rebel and Bird haft förtroendet att utveckla alla Parks and Resorts nöjesparkers webbplatser. Och arbetet fortsätter, bland annat med att säkerställa smidiga och säkra entréer till parkerna genom digitala biljetter för att förebygga långa köer och trängsel. Digiltiseringen ger oändliga möjligheter att både skapa lösningar som optimerar besöksantalet och samtidigt skapar den bästa kundupplevelsen för parkbesökarna.
2019 vann Kolmårdens webbplats Svenska Designpriset och Gröna Lunds webbplats blev nominerad i samma pris 2020.